Realizace vzdělávacího modulu: Zdravověda

Realizace vzdělávacího modulu: Zdravověda

První prosincový den jsme pro děti docházející na mimoškolní přípravu na vyučování připravili vzdělávací modul „Zdravověda“ s podtitulem „Víš jak?“. Náš tým podpořila svou účastí i mladá zdravotní sestřička. Chvíli to vypadalo, že prvomrazivé počasí děti od účasti na modulu odradilo, ale postupně přišly čtyři odhodlané dívky.

VZDĚLÁVACÍ MODUL „ZDRAVOVĚDA“

Vzdělávací modul ZdravovědaNejdříve jsme si s dětmi pověděli o možných nebezpečích úrazu, která nám mohou hrozit. Děti měly mnoho vlastních podnětů a vědomostí, které následně zakreslily do mentálních map. Poté jsme přistoupili k tématu, co dělat, když se někomu stane nějaký úraz. Největší důraz jsme kladli na osvojení znalostí a dovedností pro volání rychlé zdravotnické pomoci (RZP), kdy jsme nejdříve dětem předali teoretický návod a informace, jak postupovat při volání RZP. Pro tyto účely připravená power pointová prezentace byla proložená otázkami, které děti měly zpracovat ve svých pracovních listech. Po teoretickém výkladu následovala analýza mrazivých autentických nahrávek tísňového volání. Děti poslouchaly, zaznamenávaly průběh volání a hodnotily průběh těchto nahrávek. Při ujištění, že se jedná o skutečné nahrávky, každého řádně zamrazilo a všem bylo jasné, že zavolání RZP, je to nejdůležitější, co každý ať dítě či dospělý musí udělat.

Vzdělávací modul ZdravovědaTuto mrazivou, ale podnětnou atmosféru, rozehřál následující nácvik obvazování hluboké rány. Zvláštností této modelové situace bylo, že děti měly k dispozici na obvázání rány pouze materiál, který mají běžně u sebe a nikoliv standardní obvazový materiál, který ve většině případů při sobě nemíváme. A tak se děti naučily obvazovat silně krvácející ránu tlakovým obvazem a dokonce i při velmi vážném a silném tepenném krvácení užít škrtidla a navíc ještě i přemýšlet, jaký materiál je či není vhodný jako obvazový. Vyzkoušely si i roztrhnout triko, aby posloužilo jako obvaz a jako tlaková vrstva byl použit i malý plyšový medvídek. U této modelové situace se děti projevovaly různě. Někteří se projevili jako rození záchranáři a jiní se obávali a se zachraňováním váhali. I v tomto byl nácvik důležitý. Vyzkoušet si nejen své vědomosti, ale také osobnostní vlastnosti. Na poskytnutí první pomoci musí být každý z nás připravován již od dětství. Modelovou situaci děti pojaly jako hru a hrou si nejlépe osvojí nové dovednosti. Navíc se všichni i dobře bavili.

Děti celý modul hodnotily velmi dobře a odcházely pobaveny a kromě drobných cen se zdravotnickou tématikou si odnášely i nové či prohloubené znalosti o poskytnutí první pomoci. Jelikož se modul líbil, budeme jeho realizaci ještě opakovat v následujících měsících.

Za realizační tým projektu OP VK „Vzdělání – cesta k úspěchu“
Mgr. Ludmila Kubjátová,
metodik projektu